První den závodu náš tým Black HILL/OpavaNet končil krátce před koncem druhé trekové a celkově třetí etapy. Dnešní den strávil téměř celý na 144 km dlouhé bikové etapě. Naši drží skvělé tempo a na jejím konci byli klasifikováni na 13. místě a od vysněné TOP10 byli méně než 3 hodiny. Etapa byla náročná na navigaci. Odehrávalo se v ní několik pěkných mapových soubojů, při kterých týmy volily odlišné postupy. Některé týmy měly i velké problémy s nalezením kontrol. Do jejího cíle naši dorazili téměř přesně po dvou dnech ostrého závodění. V tuto chvíli jsou již na trati páté etapy. Ta je opět treková, tentokrát 45 km dlouhá a profilově velice náročná. Závodníci nejprve sklesají do 2000 m n. m. a pak budou znovu stoupat až do výšky 3553 m n. m. Těšit se zřejmě opět mohou i na náročnou navigaci. Důkazem můžou být problémy amerického týmu Tecnu, který na etapu vyrážel ve společnosti novozélandských Seagate v souboji o třetí místo a hned na první kontrole měl navigační problémy, které ho nakonec stály přes 7 hodin!
Jak je to se spánkem?
Čím déle jsou týmy na trati, tím se prohlubují rozestupy a pořadí začíná být zřetelnější. Z kraje závodu bylo pořadí často zavádějící, vzhledem k povinnému spánku. Každý tým totiž musí během závodu povinně naspat 8 hodin. Je však na každém, jak si tuto dobu rozdělí. Na trati jsou čtyři místa (třetí, čtvrté, šesté a osmé depo), kde týmy mohou „vyčerpat“ část ze své osmihodinové spací povinnosti. Další doplňující pravidlo je pak to, že v osmém depu jsou povinné 2 hodiny spánku pro všechny týmy. Hned od startu zvolily týmy různé taktiky, co se spánku týče a proto musíme na pořadí nahlížet i s ohledem na počet hodin, které už ze své „spánkové povinnosti“ odčerpaly.
Druhý faktor, který musíme při pohledu na GPS tracking zohlednit je porušení pravidel závodu všemi startujícími týmy, kromě novozélandských Seagate a polských AR team Polska. V pravidlech totiž bylo uvedeno, že celou třetí (trekovou) etapu musí týmy absolvovat na pravém břehu řeky Oyacachi, nesmí ji překročit a volit postup po břehu druhém. Všechny týmy, krom dvou výše zmíněných, ale podlehly pokušení a zvolily postup po zakázaném břehu, který byl mnohem rychlejší. Organizátoři se proto rozhodli udělit všem týmům penalizaci 4 hodiny, kterou budou muset „absolvovat“ v pátém depu.
Sečteno podtrženo, podíváme-li se na špičku závodu. V poměrně těsné blízkosti se nyní pohybují tři týmy, španělští Columbia Vidaraid, novozélandští Seagate a francouzští Caffte UPS Maurien/Vanois. Započítáme-li ale penalizace a rozdílnou dobu spánku, zjistíme, že Seagate mají pětihodinou výhodu před francouzským týmem a dokonce osmihodinovou před španělským týmem. Podobnou výhodu mají téměř oproti každému.
Organizátoři připravili po videu ze startu i sestřih z prvního dne, mrkněte se: